نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه

تمكين:نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه

تمکین دارای معنی خاص و عام است:

تمکین عام: عبارت است از اینکه زن وظایف خود را نسبت به شوهر و ریاست او را بر خانواده انجام دهدبپذیرد.

 تمکین خاص: به این معنی است که زن نزدیکی با شوهر خود را به طور متعارف می پذیرد که البته این موضوع متقابلاً برای شوهر نیز وجود دارد و وظایف مربوط به رابطه جنسی از وظایف مشترک به شماره می آید.

عدم تمکین در اصطلاح حقوقی نشوز و زنی که از شوهر اطاعت نمیکند ناشزه نامیده میشود. هرگاه زن تمکین نکند و ناشزه، باشد که می تواند به دادگاه مراجعه کند، الزام زن را به تمکین بخواهد به علاوه زن نمی تواند از مطالبه نفقه کند. نشوز شوهر سوء معاشرت به شماره میآید و اگر از مصادیق عسر و حرج باشد زن می تواند از دادگاه خارج شود.درخواست طلاق کند.

نظریه ۷/۹۵۰ – ۱۱۳۶۷/۳/۳۰. ح. ق.ق: اگر به فقط تمکین باشد و زن حاضر به اجرای حکم نگردد جز عدم استحقاق مشارالیها به نفقه و کسوه اثر دیگری بر حکم الزام به تمکین مترتب نیست.

نظریه ۷/۶۲۷۰ – ۱.۱۳۸۳/۸/۱۹. ح. ق.ق: دعوی تمکین و طلاق هر دعاوی متقابل ولی طرح هر دو دعوی به موازات هم نمی تواند چند نتیجه ای داشته باشد تا زمانی که حکم طلاق صادر شود و یا به مرحله قطعیت نرسیده و یا در کشور دیوان قرار خواهی گرفته شود و هنوز. منتهی به ابرام حکم طلاق نشده مکلف به تمکین از زوج می شود و در این صورت دادگاه می تواند حکم به تمکین زوج را صادر کند و از آن عدم استحقاق نفقه است بدیهی است با اجرای حکم طلا، تمکین منتفی می شود.

وکیل طلاق غرب تهران

نمونه دادخواست الزام به تمکین زوجه:

تعیین خواسته و بهای آن : دادخواست الزام به تمکین زوجه

دلایل و منضمات :۱- فتوکپی مصدق سند ازدواج -۲ استماع شهادت شهود– فتوکپی مصدق استشهادیه

ریاست محترم …….

احتراماً به استحضار عالی میرساند اینجانب احمد احمدی در تاریخ… و بـه دلیل سند نکاحیه با محترمه ازدواج کردم و در تاریخ… نیز پس از مراسم عروسی زندگی مشترک خود را با وجود این نامبرده نشان داد. بدون عذر موجه و اخذ اجازه از بنده به مدت ۱۰ روز به خانه پدری اش رفته و زندگی مشترک را ترک کرده و مراجعات مکر بنده نیز بدون نتیجه بوده است.نهایتاً با تقدیم این دادخواست و مستنداً به مواد ۱۱۰۲ و ۱۱۱۴ قانون مدنی حکم بر الزام خوانده شدنبر تمکین مورد استدعاست.

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط